Niepubliczny Młodzieżowy  

       Ośrodek Wychowawczy       

       Towarzystwa

          „RAZEM W PRZYSZŁOŚĆ”

          46-090 Popielów, Stobrawa, ul. W. Witosa 30

           

 

 

Kodeks Etyki Niepublicznego Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego
w Stobrawie

Podstawa prawna:

· ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz. U. z 2020 r. poz. 1327),

· ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. wprowadzająca – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017r. poz. 60 z późn. zm.),

·     ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 910 i 1378).

• statut Niepublicznego Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Stobrawie,

• ustawa z dnia 26 października 1982 roku, o postępowaniu w sprawach nieletnich
(Dz. U.  z 2018 r. poz. 969).

 

 

Preambuła

Niepubliczny Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy w Stobrawie jest niepubliczną placówką resocjalizacyjno-wychowawczą. Ośrodek realizuje cele i zadania wynikające
z przepisów prawa, m.in. zapisów ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich, jako placówka będąca podmiotem biorącym udział w wykonaniu orzeczenia Sądu.

Kodeks Etyki Niepublicznego Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Stobrawie jest wezwaniem wszystkich członków społeczności Ośrodka (wychowanek, nauczycieli, wychowawców, pozostałych pracowników), aby w życiu i pracy zawodowej kierowali się zasadami moralnymi, prawdą, dobrem. Celem działań Ośrodka jest wychowanka w pełni przygotowana do życia w społeczeństwie jako indywidualnie ukształtowana jednostka, wychowywana w Ośrodku w duchu ideałów zawartych w Karcie Narodów Zjednoczonych,
a w szczególności w duchu pokoju, godności, tolerancji, wolności, równości i solidarności. Kształcenie i wychowanie służy rozwijaniu u nieletnich poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturalnego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata. Ośrodek przygotowuje wychowanki
do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności.

Kodeks Etyki Niepublicznego Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego
w Stobrawie dotyczy postaw nauczycieli, wychowanek i pozostałych pracowników Ośrodka, ich kultury, osobistej odpowiedzialności, samokrytycyzmu, uczciwości, hierarchii wartości, wiedzy i kompetencji.

Kodeks odzwierciedla wartości etyczne, jakim Niepubliczny Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy w Stobrawie hołduje i jakich chce przestrzegać. Stanowi on dla pracowników oraz wychowanek wzorzec postępowania w stosunku do współpracowników, przełożonych oraz uczniów/wychowanek, partnerów i społeczności lokalnych, zarówno w relacjach szkolnych, Ośrodka jak i poza Ośrodkiem. Za szczególnie ważne w Niepublicznym Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Stobrawie uważa się respektowanie wypracowanych zasad.

 

 

I.                Zasady prawne, współżycia społecznego oraz normy etyczne obowiązujące
w Niepublicznym Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Stobrawie:

1.      Zasada poszanowania godności:

1)     Przyrodzona i niezbywalna godność człowieka jest źródłem wszelkich jego praw
i obowiązków, zarówno w aspekcie prawnym, jak i moralnym. Dyrekcja Ośrodka stoi na straży ochrony osoby ludzkiej, poszanowania ww. godności przez pracowników
i wychowanki.

2)     Relacje między wychowankami i pracownikami Ośrodka powinny być nacechowane zaufaniem, uprzejmością, wrażliwością na krzywdę innych, życzliwością oraz poszanowaniem odmienności przekonań i światopoglądu.

3)     Pracownicy Ośrodka i wychowanki nie biorą udziału w żadnych przedsięwzięciach uwłaczających ich godności lub godności innych, jak również podejmować zajęć mogących zaszkodzić dobremu imieniu ich, innych osób lub Ośrodka.

4)     Nie można nikogo karać i dyskryminować z powodu jakichkolwiek różnic: rasy, koloru skóry, płci, języka, religii, poglądów politycznych, niepełnosprawności, cenzusu urodzenia, tradycji i wartości kulturowych lub jakiegokolwiek innego nieletniej albo jej rodziców/opiekunów.

5)     Wychowanka ma prawo do swobody, myśli, sumienia, wyznania swobodnej wypowiedzi, w tym poszukiwania, otrzymywania i przekazywania informacji bez względu na granice, w formie ustnej lub pisemnej, w formie artystycznej lub
z wykorzystaniem każdego innego środka przekazu według jej wyboru
z zachowaniem ograniczenia przewidzianego prawem i w koniecznym zakresie tj. dla poszanowania praw i reputacji innych osób, kreatywności podejmowanych działań, poszanowania prywatności, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, współudziału
w urządzaniu pokoju mieszkalnego, do ochrony bezpieczeństwa lub porządku publicznego, bądź zdrowia albo moralności społecznej.

6)     Przed wymierzeniem kary wychowanki mają prawo do wypowiedzenia się zgodnie
z zapisem statutu.

7)     Naruszeniem zasady poszanowania godności jest działanie sprzeczne z dobrem osobistym wychowanki, pracownika Ośrodka.

 

2.     Zasada praworządności:

1)     Funkcjonowanie Ośrodka opiera się na prawie i przyjętych ramach w jego działalności regulaminach.

2)     Wszyscy są zobowiązani stosować się do przepisów obowiązujących w Ośrodku.

3)     Ośrodek udostępnia wychowankom Statut, Regulaminy, Kodeks Etyki i inne obowiązujące w nim przepisy.

4)     W Ośrodku obowiązuje zasada jednakowej ochrony każdej własności – bez względu na to czy własność jest prywatna czy Ośrodka.

5)     Wychowanka, jak i pracownik Ośrodka ma prawo domagać się poszanowania swoich uprawnień, równego traktowania.

6)     Wychowanki mają prawo do korzystania z różnych dóbr Ośrodka, zgodnie
z regulaminami, zasadami i normami etycznymi obowiązującymi w placówce.

7)     Naruszeniem zasady praworządności jest działanie sprzeczne z prawem.

 

3.     Zasada uczciwości:

1)     Uczciwość wychowanki przejawia się w podporządkowaniu się wydanemu w stosunku
do niej orzeczeniu tj. postanowieniu sądu oraz stosowaniu się do poleceń Ośrodka jako podmiotu biorącego udział w wykonaniu orzeczenia.

2)     Uczeń ma prawo wglądu do swoich prac, sprawdzianów. Pełnoletnia wychowanka
ma prawo do udziału w ocenie efektywności procesu resocjalizacyjnego.

3)     Wychowanka bierze czynny udział w procesie dydaktycznym poprzez realizację zadań zawartych w Indywidualnym Programie Edukacyjno-Terapeutycznym. Świadomie dąży do poszerzenia wiedzy o świecie, nabywania pożądanych umiejętności, zachowań, postaw i nawyków, wszechstronnego rozwoju osobowości, swoich zdolności
i zainteresowań, a także do społecznie użytecznej pracy.

4)     Wychowanka dąży do udziału w zajęciach kulturalno-oświatowych i rekreacyjnych
w tym, poza Ośrodkiem - przestrzega normy prawne i zasady współżycia społecznego oraz normy etyczne obowiązujące na terenie Ośrodka.

5)     Wychowanka uczciwie współzawodniczy w zawodach sportowych i wszelkiej rywalizacji, podporządkowuje się zasadom i regułom. Odrzuca korzyści z wynikających błędów np. sędziego. Godnie zachowuje się zarówno w przypadku zwycięstwa jak
i porażki, szanuje swojego przeciwnika, uznaje sukcesy i wyniki innych.

6)     Relacje między nauczycielami, a uczniami winny układać się z zachowaniem stosownego dystansu i powagi oraz wzajemnej życzliwości.

7)     Wychowanka zna i stosuje zasady, przestrzega obowiązki i normy etyczne wynikające z działalności Ośrodka i szerzej rozumianego członka społeczeństwa.

8)     Niedopuszczalne jest uciekanie się do protekcji, zbytniej poufałości, wykorzystywanie związków rodzinnych i osobistych, a także formułowanie pomówień wobec nauczycieli
i innych osób.

9)     Wychowanka nie osądza innych, swoje racje i prawa dochodzi zgodnie z zapisem statutu Ośrodka. Problemy rozwiązuje z udziałem wychowawców, nauczycieli.

10) Wychowanka nie prowokuje koleżanek, pracowników Ośrodka, nie wdaje się w bójki, konflikty, nie działa z naruszeniem zasad prawa tj. nie kradnie, nie kłamie, nie stosuje wymuszeń, nie wyśmiewa, nie obmawia, nie używa słów uznanych powszechnie
za obelżywe, nie demoralizuje koleżanek i środowisko.

11) Naruszeniem zasady uczciwości jest działanie na szkodę Ośrodka, pracownika lub wychowanki. Manipulowanie innymi w celu zysku kosztem drugich osób.

 

4.     Zasada rzetelności:

1)     W odniesieniu do nauczycieli rzetelność oznacza prowadzenie działalności dydaktycznej w służbie prawdzie. Nauczyciel przyznaje się do porażek, unika formułowania sądów i opinii w problematyce, w której nie jest specjalistą. Ma prawo do wątpliwości i stawiania pytań.

2)     Prawem wychowanki jest możliwie pełny dostęp do zasobów wiedzy i innych dóbr kultury zgromadzonych w Ośrodku. Każdemu nauczycielowi prowadzącemu zajęcia uczeń może zadawać pytania dotyczące omawianych zagadnień, a także zgłaszać postulaty dotyczące przebiegu zajęć.

3)     Wychowanka podejmuje działania sprzyjające rozwojowi własnemu i społeczeństwa
z zachowaniem postawy: obywatelskiej, uczciwości, wiarygodności, odpowiedzialności w tym za zobowiązania i szkodę, wytrwałości, szacunku dla innych ludzi oraz kultur i tradycji, ciekawości poznawczej, kreatywności, przedsiębiorczości, kultury osobistej, gotowości do uczestnictwa w kulturze, podejmowania inicjatyw.

4)     Wychowanka dąży do porozumienia przy wykonywaniu działań i obowiązków oraz
do efektywnej pracy zespołowej.

5)     Wychowanka dąży do aktywności społecznej i rozwoju umiejętności życiowych, rozumianych jako skuteczne porozumiewanie się, podejmowanie decyzji, rozwiązywanie problemów, radzenie z emocjami, samoświadomość.

6)     Wychowanka jest zobowiązana do rzetelnej i sumiennej pracy nad stałym podnoszeniem swoich umiejętności oraz zdobywania wiedzy przez cały okres nauki
i resocjalizacji. W tym celu uczestniczy w zajęciach, wykonuje zlecone prace domowe oraz bierze aktywny udział w życiu Ośrodka i kulturalnym.

7)     Wychowanka jest współautorem procesu uczenia się, bierze za niego odpowiedzialność, dąży do kształcenia ustawicznego.

8)     Wychowanka planuje swój indywidulany rozwój fizyczny, duchowy i moralny oraz podejmuje wysiłek do jego urzeczywistnienia m.in. poprzez udział we wskazanych przez zespół formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

9)     Wychowanka wykonuje polecenia pracowników Ośrodka, utrzymuje porządek
w pomieszczeniach, w których przebywa.

10) Wychowanka dba o swoje zdrowie i bierze udział w realizacji profilaktyki zdrowotnej
i społecznej.

11) Naruszenie zasady rzetelności w szczególności polega na:

a)     Nie podejmowaniu wysiłku w dążeniu do własnego rozwoju, zmian postawy
i zachowania na społecznie pożądane.

b)     Przeszkadzaniu, zakłócaniu prowadzeniu zajęć, nie korzystaniu z nich przez siebie
i uniemożliwianiu efektywnego w nich udziału innym uczniom/wychowankom
np. przez gadulstwo, prowokowanie nauczyciela i koleżanek.

c)     Podpowiadaniu w czasie prac pisemnych i odpowiedzi ustnych.

d)     Przedstawianiu do oceny prac nie swoich a np. zakupionych, przywłaszczaniu cudzych osiągnieć i sukcesów.

e)     Wnoszeniu do Ośrodka niedozwolonych środków, materiałów, niszczeniu sprzętu.

f)      Markowaniu i niewykonywaniu zadań, w tym niewykonywaniu zadań do końca lub ich porzucanie.

 

5.     Zasada dbałości o kulturę osobistą:

1)     Członkowie społeczności Ośrodka zachowują powszechnie przyjęte kanony kultury osobistej, w tym posługiwanie się zwrotami grzecznościowymi.

2)     Z szacunkiem dla słuchaczy: opanowaniem emocji, stosownym zachowaniem, postawą, mową ciała i językiem społecznie akceptowanym wyrażają swoje opinie, przekonania.

3)     Wychowanka nikogo nie dyskryminuje, jest wrażliwa na potrzeby innych, broni słabszych i służy pomocą.

4)     Wychowanka jest zobowiązana do zachowania tajemnicy korespondencji i rozmowy
w sprawach osobistych powierzonych w zaufaniu przez inną osobę, chyba że zagraża to zdrowiu i bezpieczeństwu innych.

5)     Przejawem kultury osobistej jest w szczególności uszanowanie powagi miejsca i chwili poprzez odpowiednie zachowanie i strój, w tym podczas egzaminów, akademii i innych szkolnych oraz państwowych uroczystości.

6)     Naruszeniem zasady dbałości o kulturę osobistą  jest: nieprzestrzeganie zasad higieny, nieschludny ubiór i wygląd zewnętrzny, nieżyczliwość, nieodpowiednie zachowanie
co do miejsca i czasu w tym, brak szacunku dla miejsca, symboli narodowych i osób, wyrażanie swoich emocji w sposób nieakceptowany społecznie.

 

6.     Zasada poszanowania dóbr materialnych:

1)     Pracownicy placówki i wychowanki zobowiązani są do poszanowania dóbr materialnych stanowiących bazę Ośrodka, mienie społeczne lub czyjąś własność.

2)     Wychowanka przejawia troskę o techniczną sprawność i estetykę udostępnionych
mu przedmiotów, urządzeń i zasobów.

3)     Wychowanka przekazuje do depozytu przedmioty wartościowe oraz te, które
są w Ośrodku zabronione.

4)     Naruszenie zasady poszanowania dóbr materialnych polega na: tolerowaniu jakiekolwiek przejawu wandalizmu wobec dóbr materialnych Ośrodka, społeczności lub będących własnością prywatną, jak również ich kradzież lub współuczestnictwo
w kradzieży.

 

7.     Zasada sprzeciwiania się patologiom życia Ośrodka i społecznego:

1.     Każdy powinien być wyczulony na wszelkie patologie życia społecznego Ośrodka, bowiem bierna postawa wobec nagannych zachowań jest przyzwoleniem na brutalizację życia publicznego. W szczególności należy więc:

a)     przeciwstawiać się przemocy i agresji;

b)     reagować w przypadku: naruszania zakazu spożywania alkoholu, używaniu narkotyków lub innych środków odurzających oraz innych sytuacjach ogólnie uznanych
za zagrażające zdrowiu i życiu człowieka,

c)     dbać, by Ośrodek był wolny od narkotyków, środków odurzających i zakazanych środków i przedmiotów;

d)     walczyć z wszelkimi aktami wandalizmu, czy kradzieży.

 

8.     Zasada dbania o dobre imię i wizerunek Ośrodka

1)     Każdy członek społeczności Ośrodka dba o jego promocję, propaguje sukcesy
i osiągnięcia wychowanek, Ośrodka.

2)     Wychowanka godnie reprezentuje swój Ośrodek na uroczystościach Ośrodka
i poza Ośrodkiem.

3)     Wszelkie postawy i opinie krytyczne winny być przedstawiane w dyskusjach prowadzonych wewnątrz Ośrodka, tak, by inspirować do przedsięwzięć służących doskonaleniu efektów pracy Ośrodka.

4)     Powinnością wszystkich członków społeczności Ośrodka jest unikanie działań wymierzonych w powagę i autorytet Ośrodka.

5)     Nie można prowadzić jakichkolwiek działań, powołując się na Ośrodek, jeśli
w rzeczywistości są to przedsięwzięcia prywatne.

6)     Wychowanka także po opuszczeniu Ośrodka winna świadczyć swoim poziomem moralnym i intelektualnym, dbać o dobre imię Ośrodka.

 

9.     Zasady obowiązujące organizatora zawodów sportowych oraz podejmowanych działań i zajęć o charakterze rywalizacji:

1)     Stwarzanie równych szans wszystkim uczestnikom.

2)     Formułowanie zasad czytelnych dla wszystkich.

3)     Ustalenie zasad organizacji zawodów i współzawodnictwa w taki sposób, aby oprócz sukcesów w rywalizacji nagradzały postawę „fair play”.

4)     Podejmowanie decyzji zgodnie z Kodeksem Etyki.

5)     Przy organizacji przebiegu branie pod uwagę fizycznych i psychicznych procesów, jakie zachodzą w trakcie rozwoju, dojrzewania wychowanki i wpływu jaki mają
na osiągnięcia.

6)     Propagowanie pozytywnego zachowania w podczas zawodów/zajęć, postępów, wysiłku i sukcesów wychowanek.

 

II.             Niedopuszczalne jest w szczególności naruszanie norm etycznych obowiązujących w Ośrodku tj.:

1.     prowadzenie rozmów przeszkadzających na zajęciach oraz w bibliotece,

2.     wnoszenie do sali lekcyjnej posiłków i napojów,

3.     wchodzenie i wychodzenie w trakcie zajęć,

4.     używanie wulgaryzmów,

5.     brutalizacja relacji,

6.     posługiwanie się gwarą i gestykulacją używaną w podkulturach o charakterze przestępczym,

7.     bycie w stanie nietrzeźwym, po spożyciu środków psychotropowych i innych środków ogólnie uznanych za zagrażających zdrowiu i życiu człowieka,

8.     używanie przemocy (bicie, straszenie, poniżanie, wyśmiewanie, dręczenie),

9.     dbanie o zaspokojenie swoich potrzeb w sposób społecznie nie akceptowany,

10.  samookaleczenia, próby samobójcze,

11.  wandalizm,

12.  ucieczki,

13.  spóźnianie się;

14.  samowolne oddalanie się od Ośrodka, niepowracanie z urlopów w terminie ustalonym przez Sąd,

15.  demonstrowanie wzorców podkulturowych,

16.  tworzenie grup subkultury o charakterze przestępczym,

17.  wykonywanie tatuaży,

18.  samowolne wymienianie z innymi wychowankami odzieży, obuwia oraz innych przedmiotów,

19.  posiadanie przedmiotów niebezpiecznych, w szczególności narzędzi i środków służących do obezwładniania, broni, substancji psychotropowych, środków odurzających, alkoholu, papierosów,

20.  namawianie do buntu oraz zachowań agresywnych,

21.  przesadna odwaga, prowokowanie koleżanek i pracowników Ośrodka,

22.  prowokowanie bójek i branie w nich udziału,

23.  posiadanie i spożywanie substancji, preparatów stymulujących rozwój fizyczny,

24.  niesubordynacja, wyłamywanie się z nakazów i dyscypliny,

25.  wyrażanie swoich emocji w sposób naruszający dobro i prawa innych,

26.  oszukiwanie i manipulowanie, w tym dorosłymi,

27.  przebywanie w salach w odzieży wierzchniej.

 

III.           Zasady dla nauczycieli w tym, wychowawców:

1.   Naczelną zasadą w postępowaniu z wychowankami jest poszanowanie ich godności oraz świadomość, że proces edukacyjny wymaga czasu i u każdej wychowanki przebiega
on indywidualnie.

2.   W swoich działaniach nauczyciel jest obowiązkowy i sprawiedliwy.

3.   Szanuje godność osobistą każdego człowieka i wymaga takiego samego szacunku wobec siebie. Wyraża się to w etycznej postawie względem: wychowanek; rodziców, innych pracowników Ośrodka, miejsca pracy i władz zwierzchnich.

4.   Zasady dla nauczycieli, w tym wychowawców/specjalistów:

1)     Nauczyciel respektuje prawa wychowanki jako osoby ludzkiej wyrażone w Konwencji
o Prawach Dziecka i innych obowiązujących aktach i dokłada starań, aby były one znane oraz właściwie chronione i realizowane w jej miejscu pracy.

2)     W szczególności nauczyciel respektuje i chroni prawa wychowanek i jej rodziców lub opiekunów do kierowania się własnym systemem wartości, dokonywania własnych wyborów, oraz prawo do intymności.

3)     Nauczyciel w swoim postępowaniu wobec wychowanki i jej rodziców (opiekunów) kieruje się zasadą niezbywalności ich praw, co oznacza, że nikomu nie wolno ich zawiesić, unieważnić lub uzależniać ich stosowania od postaw i zachowań wychowanki lub jakichkolwiek innych okoliczności.

4)     Nauczyciel dba o utrzymanie możliwie najwyższego poziomu swej pracy, bez względu na jakiekolwiek indywidualne cechy wychowanki jej rodziców, czy też na jej osobisty
do nich stosunek.

5)     Nauczyciel jest szczególnie odpowiedzialny za to, aby cechy różnicujące odbiorców jego działań, takie jak rasa, narodowość, światopogląd i system wartości, pozycja społeczna, sytuacja materialna, poglądy polityczne, a także stosunek do szkoły
i edukacji oraz charakter problemów wychowawczych – w żaden sposób nie pociągały za sobą dyskryminacji tych osób w środowisku Ośrodka i w dostępie do dóbr edukacyjnych.

6)     W pracy z nieletnią nauczyciel kieruje się przede wszystkim zasadą jej dobra.

7)     Współpracując z instytucjami lub osobami dorosłymi decydującymi o nieletniej, nauczyciel nie powinien podejmować działań wbrew tej zasadzie. W przypadku naruszenia przez instytucję lub osoby dorosłe praw lub dóbr nieletniej nauczyciel powinien odstąpić od współpracy z tymi instytucjami i osobami i bronić praw i dóbr nieletniej.

8)     Nauczyciel dokłada starań, aby jak najlepiej poznać problemy, możliwości i inne uwarunkowania wychowanki, i aby najtrafniej jak to możliwe dostosowywać cele
i metody swoich działań do jej indywidualnych potrzeb i możliwości.

9)     Nauczyciel nie może dopuszczać do dyskryminowania wychowanki w jej dostępie
do dóbr edukacyjnych z powodu jej indywidualnych uwarunkowań.

10) Nauczyciel powinien zrozumiale przekazywać wychowance i jej rodzicom lub opiekunom wiedzę o tym, jak rozpoznaje jej sytuację i problemy oraz informować
o celach swoich działań wychowawczych i dydaktycznych, stosowanych metodach, wynikach i ocenach uzyskiwanych przez wychowankę oraz sposobach ich udostępnienia.

11) Nauczyciel stara się uzyskać zrozumienie odbiorców dla przekazywanych informacji
i akceptację dla planowanych działań.

12) Nauczyciel nie może wykorzystywać swojej pozycji dla osiągania kosztem wychowanki i jej rodziców lub opiekunów korzyści osobistych.

13) W trosce o godność zawodu nauczyciel jest szczególnie odpowiedzialny za to, aby rozpoznawać i eliminować wszelkie sytuacje, które mogą być przez wychowankę lub inne osoby interpretowane jako korupcyjne.

14) Dla utrzymania właściwego poziomu swojej pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej
i dydaktycznej nauczyciel staje niekiedy przed koniecznością poznawania osobistych, poufnych informacji dotyczących jego odbiorców.

15) Nauczyciel jest świadom szczególnej odpowiedzialności wynikającej z posiadania tego rodzaju wiedzy i dąży do jej uzyskania jedynie w takim zakresie, w jakim jest
to niezbędne dla wykonywania jego czynności zawodowych.

16) Nauczyciela obowiązuje przestrzeganie tajemnicy zawodowej obejmującej informacje
o osobistych sprawach jego odbiorców. Ujawnienie wiadomości objętych tajemnicą zawodową jest dopuszczalne jedynie wówczas, gdy:

a)     Zachowanie tajemnicy może prowadzić w przyszłości do poważnego zagrożenia czyjegoś bezpieczeństwa lub innych dóbr osobistych.

b)     Zachowanie tajemnicy może prowadzić w przyszłości do naruszenia prawa.

c)     Ujawnienie poufnych informacji innemu nauczycielowi lub zespołowi nauczycielskiemu jest niezbędne dla zapewniania odpowiedniej skuteczności oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych, resocjalizacyjnych.

d)     Ujawnienie poufnych informacji innemu specjaliście spoza zawodu nauczycielskiego umożliwi świadczenie uczniowi niezbędnej mu profesjonalnej pomocy.

e)     Żąda tego uprawniona instytucja.

17) Nauczyciel jest odpowiedzialny za kształtowanie konstruktywnych, umożliwiających systematyczną współpracę relacji z rodzicami wychowanki, respektuje ich prawa rodzicielskie określone w Konstytucji RP i innych aktach prawnych oraz ich prawo
do informacji, pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

18) W trosce o prestiż i profesjonalny poziom środowiska nauczycielskiego nauczyciel dokłada starań o przejrzystość działań i procedur środowiska nauczycielskiego i zespołu nauczycielskiego w swoim miejscu pracy wobec otoczenia społecznego.

19) Nauczyciel rozumie znaczenie pracy zespołowej dla skuteczności i spójności oddziaływań wychowawczo-dydaktycznych i resocjalizacyjnych, bierze na siebie odpowiedzialność za właściwą organizację i poziom tej pracy, przestrzega norm
i standardów zespołu, w którym pracuje.

20) W relacjach ze współpracownikami nauczyciel kieruje się zasadą, że ocenianie
i konstruktywna krytyka pracy i postępowania każdego nauczyciela jest ważnym narzędziem podwyższenia profesjonalnego poziomu całego środowiska. W swoich ocenach jest jednak zobowiązany powstrzymywać się od deprecjonowania kogokolwiek jako osoby i od używania profesjonalnych ocen do rozgrywek osobistych. Dbając o godność zawodu, nauczyciel powstrzymuje się od tego typu wypowiedzi
w obecności osób postronnych.

21) Nauczyciel, który naruszył zasady etyki zawodowej powinien podjąć niezwłocznie działania mające na celu usunięcie skutków swojego postępowania i naprawienie powstałych szkód.

22) Nauczyciel powinien wymagać od innych nauczycieli nienagannego zachowania
i kierowania się zasadami etyki zawodowej

23) Nauczyciel ma obowiązek reagować na znane sobie fakty odstępstwa od zasad etyki zawodowej ze strony innych nauczycieli. W takich sytuacjach nauczyciel powinien dołożyć wszelkich starań, aby przekonać współpracownika do zmiany postępowania poprzez interwencję osobistą, odwoływanie się do pomocy innych nauczycieli, zespołu nauczycielskiego.

24) Nauczyciel nie może akceptować warunków pracy, które ograniczają lub uniemożliwiają stosowanie zasad etyki zawodowej i ma obowiązek reagować, jeśli warunki pracy ograniczają lub uniemożliwiają stosowanie zasad etyki zawodowej przez niego lub jego współpracowników.

25) Nauczyciel powinien odstępować od działań zawodowych, jeżeli jego osobista sytuacja psychiczna lub fizyczna lub inne okoliczności mogą istotnie obniżyć jakość wykonywanej pracy.

5.     Postawa względem wychowanek:

1)     Respektuje prawa wychowanek wyrażone w Konwencji o Prawach Dziecka.

2)     Uznaje wyjątkowość, indywidualność i specyfikę potrzeb każdej wychowanki oraz dostarcza jej pomoc i wsparcie, aby mogła zrealizować swój potencjał twórczy
i intelektualny.

3)     Chroni wychowanki przed patologiami oraz reaguje na problemy uczniów, pomagając
je rozwiązywać. Odnosi się profesjonalnie acz z przyjaźnią do wychowanek.

4)     Pomaga odnaleźć wychowankom zainteresowania i pasje oraz umożliwia ich rozwijanie. Wzmacnia poczucie własnej wartości wychowanek.

5)     Wykazuje troskę, pilność i dyskrecję w każdej sprawie dotyczącej wychowanek.

6)     Zapewnia, że informacje poufne dotyczące wychowanek i jej rodziny nie będą wykorzystywane w żaden sposób na jej szkodę.

7)     Zachowuje obiektywizm w ocenianiu oraz postępowaniu w sytuacjach konfliktowych (zarówno między wychowankami, jak i w relacji nauczyciel-wychowanka) oraz czuje się odpowiedzialny za rozwiązanie lub załagodzenie wszelkich konfliktów.

8)     Bezwzględnie odrzuca propozycje płatnej pomocy (korepetycje) dla uczniów swojej szkoły.

9)     Ma pełne prawo do obrony własnej i mienia osobistego w przypadku świadomego wandalizmu lub bandytyzmu.

10) Zdecydowanie sprzeciwia się paleniu papierosów, piciu alkoholu, używaniu narkotyków lub innych środków odurzających oraz innym sytuacjom ogólnie uznanym za zagrażające zdrowiu i życiu człowieka.

 

6.     Postawa względem rodziców.

1)     Honoruje prawa rodziców do zasięgania informacji i konsultacji, poprzez uzgodnione procedury mające na celu dobro ich dzieci.

2)     Respektuje władzę rodzicielską, jednakże służy profesjonalną radą, mając na uwadze dobro dziecka.

3)     Dokłada wszelkich starań, aby zachęcić rodziców do aktywnego udziału w procesie resocjalizacji, edukacji dziecka i wspierania procesu nauczania.

4)     Przekazuje w sposób komunikatywny informacje, wskazując nie tylko słabe, ale przede wszystkim mocne strony dziecka, z zachowaniem obowiązujących przepisów prawa,
a także z taktownym wyczuciem sytuacyjnym.

5)     W sytuacjach konfliktowych dla dobra Ośrodka i wychowanki wypracowuje kompromis w relacji: Ośrodek-rodzice.

6)     Zdecydowanie przeciwstawia się jakimkolwiek formom wywierania wpływu na sposób oceny uczniów.

 

7.     Postawa nauczycieli/wychowawców/specjalistów względem innych nauczycieli i pracowników Ośrodka:

1)     Okazuje postawę koleżeńską wobec innych poprzez respektowanie ich zawodowej pozycji, poszanowanie opinii i metod pedagogicznych oraz służenie radą i pomocą
w szczególności w stosunku dla osób zaczynających pracę zawodową.

2)     Utrzymuje w tajemnicy informacje dotyczące współpracowników uzyskane w trakcie pracy chyba, że ujawnienie służy ważnemu zawodowemu celowi lub jest wymagane przez prawo.

3)     Pomaga koleżankom we wspólnym realizowaniu zadań szkoły oraz obowiązujących procedur postępowania.

4)     W sytuacji zastrzeżeń do własnej pracy (zgłoszonych przez dyrekcję, rodziców, wychowanki) przyjmuje i wykorzystuje rady, doświadczenia oraz metody pracy
od innych nauczycieli.

5)     Stanowczo przeciwstawia się wszelkim sytuacjom korupcyjnym i naciskom
w różnorakiej formie np. łapówkarstwu, szantażowi, mobbingowi, itp.

 

8.     Postawa wobec obowiązków oraz władz zwierzchnich:

1)     Pozyskuje publiczne zaufanie i szacunek poprzez wysoki jakościowo poziom nauczania  wychowania zapewniany wszystkim wychowankom.

2)     Nieustannie „uczy się” w taki sposób, że jego profesjonalna wiedza jest systematycznie uaktualniana i udoskonalana.

3)     Dobrze planuje swoją pracę wychowawczą i dydaktyczną w oparciu o obowiązującą podstawę programową i przyjęte w Ośrodku/Szkole programy.

4)     Jak najlepiej wykorzystuje w pracy z wychowanką zdobyte kompetencje
i kwalifikacje.

5)     Zachowuje odpowiednią kulturę bycia – zwłaszcza niedopuszczalne jest w trakcie prowadzenia zajęć dydaktycznych, wychowawczych spożywanie posiłków, korzystanie z telefonów komórkowych oraz uleganie własnym nałogom.

6)     Podejmuje przewidziane prawem kroki w przypadku jawnego łamania ogólnie obowiązujących norm etycznych wobec jego osoby lub w sytuacjach, których jest świadkiem.

7)     Przestrzega postanowień niniejszego kodeksu.

8)     Współuczestniczy w modyfikacji, wprowadzaniu zmian do Kodeksu Etyki.

 

IV.           Rzecznik Etyki

1.     Powołuje się Rzecznika Etyki do spraw postępowania etycznego w Niepublicznym Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Stobrawie zwanego dalej Rzecznikiem,
po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, spośród osób wskazanych przez wychowanki.

2.     Kadencja Rzecznika trwa trzy lata i rozpoczyna się z początkiem października.

3.     Działalność Rzecznika wygasa w przypadku rezygnacji z pełnionej funkcji. Na okres do końca kadencji Dyrektor za zgodą osoby wskazanej powołuje nowego Rzecznika zgodnie z powyższym zapisem.

4.     Do kompetencji Rzecznika należy:

1)     Promowanie idei Kodeksu Etyki, praw i obowiązków zawartych w Statucie Ośrodka.

2)     Zbieranie opinii na temat zapisów Kodeksu, aktualizacja jego treści.

3)     Przyjmowanie informacji o naruszeniu zasad współżycia społecznego lub norm etyki.

4)     Rzecznik prowadzi czynności wyjaśniające z urzędu, albo w wyniku przekazania mu sprawy przez Dyrektora, bądź na podstawie wniosku skierowanego bezpośrednio
do Rzecznika przez wychowankę, pracownika Ośrodka lub inną osobę zainteresowaną. O otrzymanym wniosku informuje Dyrektora.

5)     Podejmowanie czynności wyjaśniających w sprawie naruszenia zasad postępowania etycznego przez wychowankę, nauczyciela.

6)     Podejmowanie czynności mających na celu polubowne rozstrzygnięcie konfliktów wynikających z naruszenia przez wychowanki, nauczyciela zasad postępowania etycznego.

7)     Wspieranie wychowanek i pracowników w przestrzeganiu Kodeksu Etyki i zapisów Statutu.

8)     Współpraca ze specjalistami, Dyrektorem w zakresie podniesienia efektywności działań Ośrodka, w tym minimalizowania zachowań sprzecznych z zapisem Kodeksu i zapisami Statutu.

9)     Wykonywanie innych czynności dotyczących postępowania etycznego nauczycieli przekazanych Rzecznikowi przez Dyrektora.

10) Jeżeli Rzecznik uzna, że nauczyciel naruszył zasady postępowania etycznego niezwłocznie informuje o tym Dyrektora.

11) Rzecznik informuje Dyrektora o podejmowanych czynnościach i ich rezultatach; zawiadamia również Dyrektora o uchylaniu się nauczyciela od uczestnictwa
w czynnościach wyjaśniających – w tej sytuacji odpowiednią decyzję wobec nauczyciela podejmuje Dyrektor.

5.     Nauczycielowi, wobec którego Rzecznik podjął czynności wyjaśniające oraz osobom, które złożyły wniosek do Rzecznika w sprawie naruszenia przez nauczyciela zasad postępowania etycznego, przysługuje prawo złożenia skargi na czynności Rzecznika.

6.     Rzecznik przedstawia Radzie Pedagogicznej, na ostatnim posiedzeniu rady w danym roku szkolnym, informację o przestrzeganiu postanowień Kodeksu.

7.     Pracownicy Ośrodka i wychowanki mają prawo oczekiwać od Rzecznika Etyki pomocy i wsparcia w zakresie zgłaszanych pytań.

 

V.              Postępowanie w przypadku naruszenia Kodeksu Etyki.

1.     Procedury postępowania zostały opracowane przez zespół nauczycieli.

2.     W sprawie naruszenia zasad zawartych w kodeksie mogą wnioskować pracownicy szkoły, rodzice oraz wychowanki, składając pisemną informację do Rzecznika Etyki.

3.     Postępowanie w razie naruszenia zasad Kodeksu Etyki:

1)     Rozmowa z Rzecznikiem Etyki w celu wyjaśnienia zajścia.

2)     Mediacje, wspólne ustalenie rozwiązania (wnioski, ustalenia porozumienia w formie pisemnej).

3)     Ponowna rozmowa z Rzecznikiem zakończona notatką służbową.

4)     Rozmowa z Dyrektorem.

5)     Przedstawienie problemu na zebraniu Rady Pedagogicznej.