Ośrodek
Wychowawczy
Towarzystwa
„RAZEM W PRZYSZŁOŚĆ”
46-090 Popielów, Stobrawa, ul. W.
Witosa 30
Kodeks Etyki Niepublicznego Młodzieżowego
Ośrodka Wychowawczego
w Stobrawie
Podstawa prawna:
·
ustawa
z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz. U. z 2020 r. poz. 1327),
·
ustawa
z dnia 14 grudnia 2016 r. wprowadzająca – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017r. poz.
60 z późn. zm.),
·
ustawa
z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 910 i 1378).
• statut Niepublicznego Młodzieżowego
Ośrodka Wychowawczego w Stobrawie,
• ustawa z dnia 26 października
1982 roku, o postępowaniu w sprawach nieletnich
(Dz. U. z 2018 r. poz. 969).
Preambuła
Niepubliczny Młodzieżowy
Ośrodek Wychowawczy w Stobrawie jest niepubliczną placówką resocjalizacyjno-wychowawczą.
Ośrodek realizuje cele i zadania wynikające
z przepisów prawa, m.in. zapisów ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich,
jako placówka będąca podmiotem biorącym udział w wykonaniu orzeczenia Sądu.
Kodeks Etyki Niepublicznego
Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Stobrawie jest wezwaniem wszystkich
członków społeczności Ośrodka (wychowanek, nauczycieli, wychowawców,
pozostałych pracowników), aby w życiu i pracy zawodowej kierowali się zasadami
moralnymi, prawdą, dobrem. Celem działań Ośrodka jest wychowanka w pełni
przygotowana do życia w społeczeństwie jako indywidualnie ukształtowana
jednostka, wychowywana w Ośrodku w duchu ideałów zawartych w Karcie Narodów
Zjednoczonych,
a w szczególności w duchu pokoju, godności, tolerancji, wolności, równości i
solidarności. Kształcenie i wychowanie służy rozwijaniu u nieletnich poczucia
odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa
kulturalnego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i
świata. Ośrodek przygotowuje wychowanki
do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady
solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności.
Kodeks Etyki Niepublicznego
Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego
w Stobrawie dotyczy postaw nauczycieli, wychowanek i pozostałych pracowników Ośrodka,
ich kultury, osobistej odpowiedzialności, samokrytycyzmu, uczciwości,
hierarchii wartości, wiedzy i kompetencji.
Kodeks odzwierciedla wartości etyczne, jakim Niepubliczny Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy w Stobrawie hołduje i jakich chce przestrzegać. Stanowi on dla pracowników oraz wychowanek wzorzec postępowania w stosunku do współpracowników, przełożonych oraz uczniów/wychowanek, partnerów i społeczności lokalnych, zarówno w relacjach szkolnych, Ośrodka jak i poza Ośrodkiem. Za szczególnie ważne w Niepublicznym Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Stobrawie uważa się respektowanie wypracowanych zasad.
I.
Zasady
prawne, współżycia społecznego oraz normy etyczne obowiązujące
w Niepublicznym Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w Stobrawie:
1.
Zasada
poszanowania godności:
1)
Przyrodzona i niezbywalna godność
człowieka jest źródłem wszelkich jego praw
i obowiązków, zarówno w aspekcie prawnym, jak i moralnym. Dyrekcja Ośrodka stoi
na straży ochrony osoby ludzkiej, poszanowania ww. godności przez pracowników
i wychowanki.
2)
Relacje między wychowankami i pracownikami
Ośrodka powinny być nacechowane zaufaniem, uprzejmością, wrażliwością na
krzywdę innych, życzliwością oraz poszanowaniem odmienności przekonań i
światopoglądu.
3)
Pracownicy Ośrodka i wychowanki nie biorą
udziału w żadnych przedsięwzięciach uwłaczających ich godności lub godności
innych, jak również podejmować zajęć mogących zaszkodzić dobremu imieniu ich,
innych osób lub Ośrodka.
4)
Nie można nikogo karać i dyskryminować z
powodu jakichkolwiek różnic: rasy, koloru skóry, płci, języka, religii,
poglądów politycznych, niepełnosprawności, cenzusu urodzenia, tradycji i
wartości kulturowych lub jakiegokolwiek innego nieletniej albo jej
rodziców/opiekunów.
5)
Wychowanka ma prawo do swobody, myśli,
sumienia, wyznania swobodnej wypowiedzi, w tym poszukiwania, otrzymywania i
przekazywania informacji bez względu na granice, w formie ustnej lub pisemnej,
w formie artystycznej lub
z wykorzystaniem każdego innego środka przekazu według jej wyboru
z zachowaniem ograniczenia przewidzianego prawem i w koniecznym zakresie tj.
dla poszanowania praw i reputacji innych osób, kreatywności podejmowanych
działań, poszanowania prywatności, pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
współudziału
w urządzaniu pokoju mieszkalnego, do ochrony bezpieczeństwa lub porządku
publicznego, bądź zdrowia albo moralności społecznej.
6)
Przed wymierzeniem kary wychowanki mają
prawo do wypowiedzenia się zgodnie
z zapisem statutu.
7)
Naruszeniem zasady poszanowania
godności jest działanie
sprzeczne z dobrem osobistym wychowanki, pracownika Ośrodka.
2. Zasada praworządności:
1)
Funkcjonowanie Ośrodka opiera się na
prawie i przyjętych ramach w jego działalności regulaminach.
2)
Wszyscy są zobowiązani stosować się do
przepisów obowiązujących w Ośrodku.
3)
Ośrodek udostępnia wychowankom Statut,
Regulaminy, Kodeks Etyki i inne obowiązujące w nim przepisy.
4)
W Ośrodku obowiązuje zasada jednakowej
ochrony każdej własności – bez względu na to czy własność jest prywatna czy Ośrodka.
5)
Wychowanka, jak i pracownik Ośrodka ma
prawo domagać się poszanowania swoich uprawnień, równego traktowania.
6)
Wychowanki mają prawo do korzystania z
różnych dóbr Ośrodka, zgodnie
z regulaminami, zasadami i normami etycznymi obowiązującymi w placówce.
7)
Naruszeniem zasady praworządności jest
działanie sprzeczne z prawem.
3.
Zasada
uczciwości:
1)
Uczciwość wychowanki przejawia się w
podporządkowaniu się wydanemu w stosunku
do niej orzeczeniu tj. postanowieniu sądu oraz stosowaniu się do poleceń Ośrodka
jako podmiotu biorącego udział w wykonaniu orzeczenia.
2)
Uczeń ma prawo wglądu do swoich prac,
sprawdzianów. Pełnoletnia wychowanka
ma prawo do udziału w ocenie efektywności procesu resocjalizacyjnego.
3)
Wychowanka bierze czynny udział w procesie
dydaktycznym poprzez realizację zadań zawartych w Indywidualnym Programie
Edukacyjno-Terapeutycznym. Świadomie dąży do poszerzenia wiedzy o świecie,
nabywania pożądanych umiejętności, zachowań, postaw i nawyków, wszechstronnego
rozwoju osobowości, swoich zdolności
i zainteresowań, a także do społecznie użytecznej pracy.
4)
Wychowanka dąży do udziału w zajęciach
kulturalno-oświatowych i rekreacyjnych
w tym, poza Ośrodkiem - przestrzega normy prawne i zasady współżycia
społecznego oraz normy etyczne obowiązujące na terenie Ośrodka.
5)
Wychowanka uczciwie współzawodniczy w
zawodach sportowych i wszelkiej rywalizacji, podporządkowuje się zasadom i
regułom. Odrzuca korzyści z wynikających błędów np. sędziego. Godnie zachowuje
się zarówno w przypadku zwycięstwa jak
i porażki, szanuje swojego przeciwnika, uznaje sukcesy i wyniki innych.
6)
Relacje między nauczycielami, a uczniami
winny układać się z zachowaniem stosownego dystansu i powagi oraz wzajemnej
życzliwości.
7)
Wychowanka zna i stosuje zasady,
przestrzega obowiązki i normy etyczne wynikające z działalności Ośrodka i
szerzej rozumianego członka społeczeństwa.
8)
Niedopuszczalne jest uciekanie się do
protekcji, zbytniej poufałości, wykorzystywanie związków rodzinnych i
osobistych, a także formułowanie pomówień wobec nauczycieli
i innych osób.
9)
Wychowanka nie osądza innych, swoje racje
i prawa dochodzi zgodnie z zapisem statutu Ośrodka. Problemy rozwiązuje z
udziałem wychowawców, nauczycieli.
10)
Wychowanka nie prowokuje koleżanek,
pracowników Ośrodka, nie wdaje się w bójki, konflikty, nie działa z naruszeniem
zasad prawa tj. nie kradnie, nie kłamie, nie stosuje wymuszeń, nie wyśmiewa,
nie obmawia, nie używa słów uznanych powszechnie
za obelżywe, nie demoralizuje koleżanek i środowisko.
11) Naruszeniem
zasady uczciwości jest działanie
na szkodę Ośrodka, pracownika lub wychowanki. Manipulowanie innymi w celu zysku
kosztem drugich osób.
4.
Zasada
rzetelności:
1)
W odniesieniu do nauczycieli rzetelność
oznacza prowadzenie działalności dydaktycznej w służbie prawdzie. Nauczyciel
przyznaje się do porażek, unika formułowania sądów i opinii w problematyce, w
której nie jest specjalistą. Ma prawo do wątpliwości i stawiania pytań.
2)
Prawem wychowanki jest możliwie pełny
dostęp do zasobów wiedzy i innych dóbr kultury zgromadzonych w Ośrodku. Każdemu
nauczycielowi prowadzącemu zajęcia uczeń może zadawać pytania dotyczące
omawianych zagadnień, a także zgłaszać postulaty dotyczące przebiegu zajęć.
3)
Wychowanka podejmuje działania sprzyjające
rozwojowi własnemu i społeczeństwa
z zachowaniem postawy: obywatelskiej, uczciwości, wiarygodności,
odpowiedzialności w tym za zobowiązania i szkodę, wytrwałości, szacunku dla
innych ludzi oraz kultur i tradycji, ciekawości poznawczej, kreatywności,
przedsiębiorczości, kultury osobistej, gotowości do uczestnictwa w kulturze,
podejmowania inicjatyw.
4)
Wychowanka dąży do porozumienia przy
wykonywaniu działań i obowiązków oraz
do efektywnej pracy zespołowej.
5)
Wychowanka dąży do aktywności społecznej i
rozwoju umiejętności życiowych, rozumianych jako skuteczne porozumiewanie się,
podejmowanie decyzji, rozwiązywanie problemów, radzenie z emocjami,
samoświadomość.
6)
Wychowanka jest zobowiązana do rzetelnej i
sumiennej pracy nad stałym podnoszeniem swoich umiejętności oraz zdobywania
wiedzy przez cały okres nauki
i resocjalizacji. W tym celu uczestniczy w zajęciach, wykonuje zlecone prace
domowe oraz bierze aktywny udział w życiu Ośrodka i kulturalnym.
7)
Wychowanka jest współautorem procesu
uczenia się, bierze za niego odpowiedzialność, dąży do kształcenia
ustawicznego.
8)
Wychowanka planuje swój indywidulany
rozwój fizyczny, duchowy i moralny oraz podejmuje wysiłek do jego
urzeczywistnienia m.in. poprzez udział we wskazanych przez zespół formach
pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
9)
Wychowanka wykonuje polecenia pracowników
Ośrodka, utrzymuje porządek
w pomieszczeniach, w których przebywa.
10) Wychowanka
dba o swoje zdrowie i bierze udział w realizacji profilaktyki zdrowotnej
i społecznej.
11) Naruszenie
zasady rzetelności w szczególności polega na:
a) Nie podejmowaniu wysiłku w dążeniu do
własnego rozwoju, zmian postawy
i zachowania na społecznie pożądane.
b) Przeszkadzaniu, zakłócaniu
prowadzeniu zajęć, nie korzystaniu z nich przez siebie
i uniemożliwianiu efektywnego w nich udziału innym uczniom/wychowankom
np. przez gadulstwo, prowokowanie nauczyciela i koleżanek.
c) Podpowiadaniu w czasie prac pisemnych
i odpowiedzi ustnych.
d) Przedstawianiu do oceny prac nie
swoich a np. zakupionych, przywłaszczaniu cudzych osiągnieć i sukcesów.
e) Wnoszeniu do Ośrodka niedozwolonych
środków, materiałów, niszczeniu sprzętu.
f) Markowaniu i niewykonywaniu zadań, w
tym niewykonywaniu zadań do końca lub ich porzucanie.
5. Zasada dbałości o kulturę osobistą:
1)
Członkowie społeczności Ośrodka zachowują
powszechnie przyjęte kanony kultury osobistej, w tym posługiwanie się zwrotami
grzecznościowymi.
2)
Z szacunkiem dla słuchaczy: opanowaniem
emocji, stosownym zachowaniem, postawą, mową ciała i językiem społecznie
akceptowanym wyrażają swoje opinie, przekonania.
3)
Wychowanka nikogo nie dyskryminuje, jest
wrażliwa na potrzeby innych, broni słabszych i służy pomocą.
4)
Wychowanka jest zobowiązana do zachowania
tajemnicy korespondencji i rozmowy
w sprawach osobistych powierzonych w zaufaniu przez inną osobę, chyba że
zagraża to zdrowiu i bezpieczeństwu innych.
5)
Przejawem kultury osobistej jest w
szczególności uszanowanie powagi miejsca i chwili poprzez odpowiednie
zachowanie i strój, w tym podczas egzaminów, akademii i innych szkolnych oraz
państwowych uroczystości.
6) Naruszeniem
zasady dbałości o kulturę osobistą jest: nieprzestrzeganie zasad higieny, nieschludny
ubiór i wygląd zewnętrzny, nieżyczliwość, nieodpowiednie zachowanie
co do miejsca i czasu w tym, brak szacunku dla miejsca, symboli narodowych i
osób, wyrażanie swoich emocji w sposób nieakceptowany społecznie.
6.
Zasada
poszanowania dóbr materialnych:
1)
Pracownicy placówki i wychowanki
zobowiązani są do poszanowania dóbr materialnych stanowiących bazę Ośrodka,
mienie społeczne lub czyjąś własność.
2)
Wychowanka przejawia troskę o techniczną
sprawność i estetykę udostępnionych
mu przedmiotów, urządzeń i zasobów.
3)
Wychowanka przekazuje do depozytu
przedmioty wartościowe oraz te, które
są w Ośrodku zabronione.
4) Naruszenie
zasady poszanowania dóbr materialnych polega
na: tolerowaniu jakiekolwiek przejawu wandalizmu
wobec dóbr materialnych Ośrodka, społeczności lub będących własnością prywatną,
jak również ich kradzież lub współuczestnictwo
w kradzieży.
7.
Zasada
sprzeciwiania się patologiom życia Ośrodka i społecznego:
1. Każdy
powinien być wyczulony na wszelkie patologie życia społecznego Ośrodka, bowiem
bierna postawa wobec nagannych zachowań jest przyzwoleniem na brutalizację
życia publicznego. W szczególności należy więc:
a)
przeciwstawiać się przemocy i agresji;
b)
reagować w przypadku: naruszania zakazu
spożywania alkoholu, używaniu narkotyków lub innych środków odurzających oraz
innych sytuacjach ogólnie uznanych
za zagrażające zdrowiu i życiu człowieka,
c)
dbać, by Ośrodek był wolny od narkotyków,
środków odurzających i zakazanych środków i przedmiotów;
d)
walczyć z wszelkimi aktami wandalizmu, czy
kradzieży.
8. Zasada dbania o dobre imię i
wizerunek Ośrodka
1)
Każdy członek społeczności Ośrodka dba o
jego promocję, propaguje sukcesy
i osiągnięcia wychowanek, Ośrodka.
2)
Wychowanka godnie reprezentuje swój Ośrodek
na uroczystościach Ośrodka
i poza Ośrodkiem.
3)
Wszelkie postawy i opinie krytyczne winny
być przedstawiane w dyskusjach prowadzonych wewnątrz Ośrodka, tak, by
inspirować do przedsięwzięć służących doskonaleniu efektów pracy Ośrodka.
4)
Powinnością wszystkich członków
społeczności Ośrodka jest unikanie działań wymierzonych w powagę i autorytet Ośrodka.
5)
Nie można prowadzić jakichkolwiek działań,
powołując się na Ośrodek, jeśli
w rzeczywistości są to przedsięwzięcia prywatne.
6)
Wychowanka także po opuszczeniu Ośrodka
winna świadczyć swoim poziomem moralnym i intelektualnym, dbać o dobre imię Ośrodka.
9. Zasady obowiązujące organizatora
zawodów sportowych oraz podejmowanych działań i zajęć o charakterze
rywalizacji:
1)
Stwarzanie równych szans wszystkim
uczestnikom.
2)
Formułowanie zasad czytelnych dla
wszystkich.
3)
Ustalenie zasad organizacji zawodów i
współzawodnictwa w taki sposób, aby oprócz sukcesów w rywalizacji nagradzały
postawę „fair play”.
4)
Podejmowanie decyzji zgodnie z Kodeksem
Etyki.
5)
Przy organizacji przebiegu branie pod
uwagę fizycznych i psychicznych procesów, jakie zachodzą w trakcie rozwoju,
dojrzewania wychowanki i wpływu jaki mają
na osiągnięcia.
6)
Propagowanie pozytywnego zachowania w
podczas zawodów/zajęć, postępów, wysiłku i sukcesów wychowanek.
II.
Niedopuszczalne
jest w szczególności naruszanie norm etycznych obowiązujących w Ośrodku tj.:
1. prowadzenie
rozmów przeszkadzających na zajęciach oraz w bibliotece,
2. wnoszenie
do sali lekcyjnej posiłków i napojów,
3. wchodzenie
i wychodzenie w trakcie zajęć,
4.
używanie wulgaryzmów,
5.
brutalizacja relacji,
6.
posługiwanie się gwarą i gestykulacją
używaną w podkulturach o charakterze przestępczym,
7.
bycie w stanie nietrzeźwym, po spożyciu
środków psychotropowych i innych środków ogólnie uznanych za zagrażających
zdrowiu i życiu człowieka,
8.
używanie przemocy (bicie, straszenie,
poniżanie, wyśmiewanie, dręczenie),
9.
dbanie o zaspokojenie swoich potrzeb w
sposób społecznie nie akceptowany,
10.
samookaleczenia, próby samobójcze,
11.
wandalizm,
12. ucieczki,
13. spóźnianie
się;
14.
samowolne oddalanie się od Ośrodka,
niepowracanie z urlopów w terminie ustalonym przez Sąd,
15.
demonstrowanie wzorców podkulturowych,
16. tworzenie
grup subkultury o charakterze przestępczym,
17.
wykonywanie tatuaży,
18.
samowolne wymienianie z innymi
wychowankami odzieży, obuwia oraz innych przedmiotów,
19.
posiadanie przedmiotów niebezpiecznych, w
szczególności narzędzi i środków służących do obezwładniania, broni, substancji
psychotropowych, środków odurzających, alkoholu, papierosów,
20.
namawianie do buntu oraz zachowań
agresywnych,
21. przesadna
odwaga, prowokowanie koleżanek i pracowników Ośrodka,
22. prowokowanie
bójek i branie w nich udziału,
23. posiadanie
i spożywanie substancji, preparatów stymulujących rozwój fizyczny,
24. niesubordynacja,
wyłamywanie się z nakazów i dyscypliny,
25. wyrażanie
swoich emocji w sposób naruszający dobro i prawa innych,
26. oszukiwanie
i manipulowanie, w tym dorosłymi,
27. przebywanie
w salach w odzieży wierzchniej.
III.
Zasady
dla nauczycieli w tym, wychowawców:
1. Naczelną
zasadą w postępowaniu z wychowankami jest poszanowanie ich godności oraz
świadomość, że proces edukacyjny wymaga czasu i u każdej wychowanki przebiega
on indywidualnie.
2. W
swoich działaniach nauczyciel jest obowiązkowy i sprawiedliwy.
3. Szanuje
godność osobistą każdego człowieka i wymaga takiego samego szacunku wobec
siebie. Wyraża się to w etycznej postawie względem: wychowanek; rodziców, innych pracowników Ośrodka, miejsca pracy i
władz zwierzchnich.
4. Zasady dla nauczycieli, w tym
wychowawców/specjalistów:
1)
Nauczyciel respektuje prawa wychowanki
jako osoby ludzkiej wyrażone w Konwencji
o Prawach Dziecka i innych obowiązujących aktach i dokłada starań, aby były one
znane oraz właściwie chronione i realizowane w jej miejscu pracy.
2)
W szczególności nauczyciel respektuje i
chroni prawa wychowanek i jej rodziców lub opiekunów do kierowania się własnym systemem
wartości, dokonywania własnych wyborów, oraz prawo do intymności.
3)
Nauczyciel w swoim postępowaniu wobec
wychowanki i jej rodziców (opiekunów) kieruje się zasadą niezbywalności ich
praw, co oznacza, że nikomu nie wolno ich zawiesić, unieważnić lub uzależniać
ich stosowania od postaw i zachowań wychowanki lub jakichkolwiek innych
okoliczności.
4)
Nauczyciel dba o utrzymanie możliwie
najwyższego poziomu swej pracy, bez względu na jakiekolwiek indywidualne cechy
wychowanki jej rodziców, czy też na jej osobisty
do nich stosunek.
5)
Nauczyciel jest szczególnie odpowiedzialny
za to, aby cechy różnicujące odbiorców jego działań, takie jak rasa,
narodowość, światopogląd i system wartości, pozycja społeczna, sytuacja
materialna, poglądy polityczne, a także stosunek do szkoły
i edukacji oraz charakter problemów wychowawczych – w żaden sposób nie
pociągały za sobą dyskryminacji tych osób w środowisku Ośrodka i w dostępie do
dóbr edukacyjnych.
6)
W pracy z nieletnią nauczyciel kieruje się
przede wszystkim zasadą jej dobra.
7)
Współpracując z instytucjami lub osobami
dorosłymi decydującymi o nieletniej, nauczyciel nie powinien podejmować działań
wbrew tej zasadzie. W przypadku naruszenia przez instytucję lub osoby dorosłe
praw lub dóbr nieletniej nauczyciel powinien odstąpić od współpracy z tymi
instytucjami i osobami i bronić praw i dóbr nieletniej.
8)
Nauczyciel dokłada starań, aby jak
najlepiej poznać problemy, możliwości i inne uwarunkowania wychowanki, i aby
najtrafniej jak to możliwe dostosowywać cele
i metody swoich działań do jej indywidualnych potrzeb i możliwości.
9)
Nauczyciel nie może dopuszczać do
dyskryminowania wychowanki w jej dostępie
do dóbr edukacyjnych z powodu jej indywidualnych uwarunkowań.
10)
Nauczyciel powinien zrozumiale przekazywać
wychowance i jej rodzicom lub opiekunom wiedzę o tym, jak rozpoznaje jej
sytuację i problemy oraz informować
o celach swoich działań wychowawczych i dydaktycznych, stosowanych metodach,
wynikach i ocenach uzyskiwanych przez wychowankę oraz sposobach ich
udostępnienia.
11)
Nauczyciel stara się uzyskać zrozumienie
odbiorców dla przekazywanych informacji
i akceptację dla planowanych działań.
12)
Nauczyciel nie może wykorzystywać swojej
pozycji dla osiągania kosztem wychowanki i jej rodziców lub opiekunów korzyści
osobistych.
13)
W trosce o godność zawodu nauczyciel jest
szczególnie odpowiedzialny za to, aby rozpoznawać i eliminować wszelkie
sytuacje, które mogą być przez wychowankę lub inne osoby interpretowane jako
korupcyjne.
14)
Dla utrzymania właściwego poziomu swojej
pracy wychowawczej, resocjalizacyjnej
i dydaktycznej nauczyciel staje niekiedy przed koniecznością poznawania
osobistych, poufnych informacji dotyczących jego odbiorców.
15)
Nauczyciel jest świadom szczególnej
odpowiedzialności wynikającej z posiadania tego rodzaju wiedzy i dąży do jej
uzyskania jedynie w takim zakresie, w jakim jest
to niezbędne dla wykonywania jego czynności zawodowych.
16)
Nauczyciela obowiązuje przestrzeganie
tajemnicy zawodowej obejmującej informacje
o osobistych sprawach jego odbiorców. Ujawnienie wiadomości objętych tajemnicą
zawodową jest dopuszczalne jedynie wówczas, gdy:
a)
Zachowanie tajemnicy może prowadzić w
przyszłości do poważnego zagrożenia czyjegoś bezpieczeństwa lub innych dóbr
osobistych.
b)
Zachowanie tajemnicy może prowadzić w
przyszłości do naruszenia prawa.
c)
Ujawnienie poufnych informacji innemu
nauczycielowi lub zespołowi nauczycielskiemu jest niezbędne dla zapewniania
odpowiedniej skuteczności oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych,
resocjalizacyjnych.
d)
Ujawnienie poufnych informacji innemu
specjaliście spoza zawodu nauczycielskiego umożliwi świadczenie uczniowi
niezbędnej mu profesjonalnej pomocy.
e)
Żąda tego uprawniona instytucja.
17)
Nauczyciel jest odpowiedzialny za
kształtowanie konstruktywnych, umożliwiających systematyczną współpracę relacji
z rodzicami wychowanki, respektuje ich prawa rodzicielskie określone w
Konstytucji RP i innych aktach prawnych oraz ich prawo
do informacji, pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
18)
W trosce o prestiż i profesjonalny poziom
środowiska nauczycielskiego nauczyciel dokłada starań o przejrzystość działań i
procedur środowiska nauczycielskiego i zespołu nauczycielskiego w swoim miejscu
pracy wobec otoczenia społecznego.
19)
Nauczyciel rozumie znaczenie pracy
zespołowej dla skuteczności i spójności oddziaływań wychowawczo-dydaktycznych i
resocjalizacyjnych, bierze na siebie odpowiedzialność za właściwą organizację i
poziom tej pracy, przestrzega norm
i standardów zespołu, w którym pracuje.
20)
W relacjach ze współpracownikami
nauczyciel kieruje się zasadą, że ocenianie
i konstruktywna krytyka pracy i postępowania każdego nauczyciela jest ważnym
narzędziem podwyższenia profesjonalnego poziomu całego środowiska. W swoich
ocenach jest jednak zobowiązany powstrzymywać się od deprecjonowania
kogokolwiek jako osoby i od używania profesjonalnych ocen do rozgrywek
osobistych. Dbając o godność zawodu, nauczyciel powstrzymuje się od tego typu
wypowiedzi
w obecności osób postronnych.
21)
Nauczyciel, który naruszył zasady etyki
zawodowej powinien podjąć niezwłocznie działania mające na celu usunięcie
skutków swojego postępowania i naprawienie powstałych szkód.
22)
Nauczyciel powinien wymagać od innych
nauczycieli nienagannego zachowania
i kierowania się zasadami etyki zawodowej
23)
Nauczyciel ma obowiązek reagować na znane
sobie fakty odstępstwa od zasad etyki zawodowej ze strony innych nauczycieli. W
takich sytuacjach nauczyciel powinien dołożyć wszelkich starań, aby przekonać
współpracownika do zmiany postępowania poprzez interwencję osobistą,
odwoływanie się do pomocy innych nauczycieli, zespołu nauczycielskiego.
24)
Nauczyciel nie może akceptować warunków
pracy, które ograniczają lub uniemożliwiają stosowanie zasad etyki zawodowej i
ma obowiązek reagować, jeśli warunki pracy ograniczają lub uniemożliwiają
stosowanie zasad etyki zawodowej przez niego lub jego współpracowników.
25)
Nauczyciel powinien odstępować od działań
zawodowych, jeżeli jego osobista sytuacja psychiczna lub fizyczna lub inne
okoliczności mogą istotnie obniżyć jakość wykonywanej pracy.
5. Postawa względem wychowanek:
1)
Respektuje prawa wychowanek wyrażone w
Konwencji o Prawach Dziecka.
2)
Uznaje wyjątkowość, indywidualność i
specyfikę potrzeb każdej wychowanki oraz dostarcza jej pomoc i wsparcie, aby mogła
zrealizować swój potencjał twórczy
i intelektualny.
3)
Chroni wychowanki przed patologiami oraz
reaguje na problemy uczniów, pomagając
je rozwiązywać. Odnosi się profesjonalnie acz z przyjaźnią do wychowanek.
4)
Pomaga odnaleźć wychowankom
zainteresowania i pasje oraz umożliwia ich rozwijanie. Wzmacnia poczucie
własnej wartości wychowanek.
5)
Wykazuje troskę, pilność i dyskrecję w
każdej sprawie dotyczącej wychowanek.
6)
Zapewnia, że informacje poufne dotyczące
wychowanek i jej rodziny nie będą wykorzystywane w żaden sposób na jej szkodę.
7)
Zachowuje obiektywizm w ocenianiu oraz
postępowaniu w sytuacjach konfliktowych (zarówno między wychowankami, jak i w
relacji nauczyciel-wychowanka) oraz czuje się odpowiedzialny za rozwiązanie lub
załagodzenie wszelkich konfliktów.
8)
Bezwzględnie odrzuca propozycje płatnej
pomocy (korepetycje) dla uczniów swojej szkoły.
9)
Ma pełne prawo do obrony własnej i mienia
osobistego w przypadku świadomego wandalizmu lub bandytyzmu.
10)
Zdecydowanie sprzeciwia się paleniu
papierosów, piciu alkoholu, używaniu narkotyków lub innych środków odurzających
oraz innym sytuacjom ogólnie uznanym za zagrażające zdrowiu i życiu człowieka.
6.
Postawa
względem rodziców.
1)
Honoruje prawa rodziców do zasięgania
informacji i konsultacji, poprzez uzgodnione procedury mające na celu dobro ich
dzieci.
2)
Respektuje władzę rodzicielską, jednakże
służy profesjonalną radą, mając na uwadze dobro dziecka.
3)
Dokłada wszelkich starań, aby zachęcić
rodziców do aktywnego udziału w procesie resocjalizacji, edukacji dziecka i
wspierania procesu nauczania.
4)
Przekazuje w sposób komunikatywny
informacje, wskazując nie tylko słabe, ale przede wszystkim mocne strony
dziecka, z zachowaniem obowiązujących przepisów prawa,
a także z taktownym wyczuciem sytuacyjnym.
5)
W sytuacjach konfliktowych dla dobra Ośrodka
i wychowanki wypracowuje kompromis w relacji: Ośrodek-rodzice.
6)
Zdecydowanie przeciwstawia się
jakimkolwiek formom wywierania wpływu na sposób oceny uczniów.
7. Postawa nauczycieli/wychowawców/specjalistów
względem innych nauczycieli i pracowników Ośrodka:
1)
Okazuje postawę koleżeńską wobec innych
poprzez respektowanie ich zawodowej pozycji, poszanowanie opinii i metod
pedagogicznych oraz służenie radą i pomocą
w szczególności w stosunku dla osób zaczynających pracę zawodową.
2)
Utrzymuje w tajemnicy informacje dotyczące
współpracowników uzyskane w trakcie pracy chyba, że ujawnienie służy ważnemu
zawodowemu celowi lub jest wymagane przez prawo.
3)
Pomaga koleżankom we wspólnym realizowaniu
zadań szkoły oraz obowiązujących procedur postępowania.
4)
W sytuacji zastrzeżeń do własnej pracy
(zgłoszonych przez dyrekcję, rodziców, wychowanki) przyjmuje i wykorzystuje
rady, doświadczenia oraz metody pracy
od innych nauczycieli.
5)
Stanowczo przeciwstawia się wszelkim
sytuacjom korupcyjnym i naciskom
w różnorakiej formie np. łapówkarstwu, szantażowi, mobbingowi, itp.
8.
Postawa
wobec obowiązków oraz władz zwierzchnich:
1)
Pozyskuje publiczne zaufanie i szacunek
poprzez wysoki jakościowo poziom nauczania
wychowania zapewniany wszystkim wychowankom.
2)
Nieustannie „uczy się” w taki sposób, że
jego profesjonalna wiedza jest systematycznie uaktualniana i udoskonalana.
3)
Dobrze planuje swoją pracę wychowawczą i
dydaktyczną w oparciu o obowiązującą podstawę programową i przyjęte w Ośrodku/Szkole
programy.
4)
Jak najlepiej wykorzystuje w pracy z wychowanką
zdobyte kompetencje
i kwalifikacje.
5)
Zachowuje odpowiednią kulturę bycia –
zwłaszcza niedopuszczalne jest w trakcie prowadzenia zajęć dydaktycznych,
wychowawczych spożywanie posiłków, korzystanie z telefonów komórkowych oraz
uleganie własnym nałogom.
6)
Podejmuje przewidziane prawem kroki w
przypadku jawnego łamania ogólnie obowiązujących norm etycznych wobec jego
osoby lub w sytuacjach, których jest świadkiem.
7)
Przestrzega postanowień niniejszego
kodeksu.
8)
Współuczestniczy w modyfikacji, wprowadzaniu
zmian do Kodeksu Etyki.
IV.
Rzecznik
Etyki
1.
Powołuje się Rzecznika Etyki do spraw
postępowania etycznego w Niepublicznym Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym w
Stobrawie zwanego dalej Rzecznikiem,
po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, spośród osób wskazanych przez
wychowanki.
2.
Kadencja Rzecznika trwa trzy lata i
rozpoczyna się z początkiem października.
3.
Działalność Rzecznika wygasa w przypadku
rezygnacji z pełnionej funkcji. Na okres do końca kadencji Dyrektor za zgodą
osoby wskazanej powołuje nowego Rzecznika zgodnie z powyższym zapisem.
4. Do kompetencji Rzecznika należy:
1) Promowanie idei Kodeksu Etyki, praw i obowiązków zawartych w
Statucie Ośrodka.
2)
Zbieranie opinii na temat zapisów Kodeksu,
aktualizacja jego treści.
3)
Przyjmowanie informacji o naruszeniu zasad
współżycia społecznego lub norm etyki.
4)
Rzecznik prowadzi czynności wyjaśniające z
urzędu, albo w wyniku przekazania mu sprawy przez Dyrektora, bądź na podstawie
wniosku skierowanego bezpośrednio
do Rzecznika przez wychowankę, pracownika Ośrodka lub inną osobę
zainteresowaną. O otrzymanym wniosku informuje
Dyrektora.
5)
Podejmowanie czynności wyjaśniających w
sprawie naruszenia zasad postępowania etycznego przez wychowankę,
nauczyciela.
6)
Podejmowanie czynności mających na celu
polubowne rozstrzygnięcie konfliktów wynikających z naruszenia przez wychowanki,
nauczyciela zasad postępowania etycznego.
7) Wspieranie
wychowanek i pracowników w przestrzeganiu Kodeksu Etyki i zapisów Statutu.
8) Współpraca
ze specjalistami, Dyrektorem w zakresie podniesienia efektywności działań Ośrodka,
w tym minimalizowania zachowań sprzecznych z zapisem Kodeksu i zapisami Statutu.
9)
Wykonywanie innych czynności dotyczących
postępowania etycznego nauczycieli przekazanych Rzecznikowi przez Dyrektora.
10)
Jeżeli Rzecznik uzna, że nauczyciel
naruszył zasady postępowania etycznego niezwłocznie informuje o tym Dyrektora.
11)
Rzecznik informuje Dyrektora o
podejmowanych czynnościach i ich rezultatach; zawiadamia również Dyrektora o
uchylaniu się nauczyciela od uczestnictwa
w czynnościach wyjaśniających – w tej sytuacji odpowiednią decyzję wobec
nauczyciela podejmuje Dyrektor.
5.
Nauczycielowi, wobec którego Rzecznik
podjął czynności wyjaśniające oraz osobom, które złożyły wniosek do Rzecznika w
sprawie naruszenia przez nauczyciela zasad postępowania etycznego, przysługuje
prawo złożenia skargi na czynności Rzecznika.
6.
Rzecznik przedstawia Radzie Pedagogicznej,
na ostatnim posiedzeniu rady w danym roku szkolnym, informację o przestrzeganiu
postanowień Kodeksu.
7.
Pracownicy Ośrodka i wychowanki mają prawo
oczekiwać od Rzecznika Etyki pomocy i wsparcia w zakresie zgłaszanych pytań.
V.
Postępowanie
w przypadku naruszenia Kodeksu Etyki.
1.
Procedury postępowania zostały opracowane
przez zespół nauczycieli.
2.
W sprawie naruszenia zasad zawartych w
kodeksie mogą wnioskować pracownicy szkoły, rodzice oraz wychowanki, składając
pisemną informację do Rzecznika Etyki.
3. Postępowanie w razie naruszenia zasad
Kodeksu Etyki:
1)
Rozmowa z Rzecznikiem Etyki w celu
wyjaśnienia zajścia.
2)
Mediacje, wspólne ustalenie rozwiązania
(wnioski, ustalenia porozumienia w formie pisemnej).
3)
Ponowna rozmowa z Rzecznikiem zakończona
notatką służbową.
4)
Rozmowa z Dyrektorem.
5)
Przedstawienie problemu na zebraniu Rady Pedagogicznej.